verze pro tisk

EU štítky na pneumatikách nejsou vypovídající. Nevěřte pouze jim

25. květen 2015

Když v roce 2012 začala platit pro všechny prodejce povinnost, že musejí na pneumatiky umisťovat tzv. EU štítky, bylo cílem přinést zákazníkovi rychlé a jasné informace o třech základních vlastnostech výrobku – jak se pneumatiky promítnou do spotřeby paliva, brzdné dráhy na mokré vozovce a vnějšího hluku.

Reklama

Realita je ovšem opačná a pro koncové zákazníky ještě více matoucí. Nejenže štítky mají velmi malou vypovídající hodnotu, jelikož oproti testům nesou pouze zlomek z důležitých charakteristik pneumatiky, ale podle testů dokonce nemusejí být pravdivé ani zmíněné tři hodnoty.

Prodejci uměle navyšují kvalitu

Jestliže na zboží najdete velké písmeno „A“, nemusí to podle posledního testování vůbec znamenat, že je pneumatika skutečně tak kvalitní, jak EU štítek uvádí.

Uznávaný německý magazín Auto Motor und Sport například zjistil obrovské rozdíly mezi pneumatikami, které nejvyšší označení nesou v kategorii brzdné dráhy na mokré vozovce.

Test na voze Mercedes Benz třídy C v tomto směru ovládly pneumatiky Continental SportContact 5, na kterých vůz dokázal z rychlosti 80 km/h zabrzdit po 29,1 metrech.

Pneumatika Kumho Escta LE Sport KU 39, která také na EU štítku nese označení „A“ v kategorii brzdné dráhy na mokré vozovce, dokázala zastavit vůz až po 35,3 metrech! I druhou nejlepší pneumatiku (Uniroyal RainSport) vítězná Continental SportContact 5 porazila o 2 metry.

Jediným věrohodným zdrojem jsou kompletní testy

Jednou z důležitých vlastností, kterou EU štítek bohužel nezohledňuje, je například i aquaplanning. Test opět prokázal velké rozdíly mezi výrobky, které by se měly podle označení chovat stejně. Vítěz testu udržel kontakt s vozovkou do rychlosti 88,3 km/h, zatímco nejhorší pneumatika v kategorii podlehla aquaplanningu již při rychlosti 75,6 km/h.

I v testech hlučnosti se prokázalo, že EU štítky není vhodné brát jako zdroj těch nejpřesnějších informací o pneumatice. Nejhorší pneumatiky byly v testu dvakrát hlučnější, než nejméně hlučná pneumatika (Hankook Ventus V12 evo) s hlučností 66 dB.

Nejlepší „A“ pneumatikou je Continental SportContact 5

Nejvyšší možné ohodnocení „velmi doporučujeme“ si z testu odnesla pouze pneumatika Continental SportContact 5, která také celý test vyhrála. Za nimi se pak umístily pneumatiky Dunlop Sport BluResponse, Hankook Ventus V12 evo, Goodyear EfficientGrip Performance, Uniroyal RainSport 3, Nokian zLine a Pirelli Cinturato P7 Blue, které si všechny vysloužily hodnocení „doporučujeme“. Bridgestone Turanza T001 dostala hodnocení „podmínečně doporučujeme“.  

Již zmiňovaná Kumho Ecsta LE Sport KU 39 v testu naprosto zklamala, jelikož dosáhla velmi slabých výsledků zejména na mokré vozovce. Z výsledků testů je patrné, jak velké rozdíly mohou být u pneumatik, které na svém EU štítku nesou stejnou informaci. Nespoléhejte proto při nákupu pneumatik jen a pouze na tuto novinku a řiďte se raději výsledky nezávislých testů, případně dejte na rady techniků v pneuservisu, který nabízí větší množství značek.

-roz-

Reklama

[Nahoru ↑]


Hodnocení


Vložit komentář

Jméno:
E-mail:

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval!